Vrakové potápění v Polsku

Baltské moře je jednou z nejzajímavějších lokalit pro vrakové potápění.Je to vnitrozemské moře s rozlohou asi 440 000 km2 a průměrnou hloubkou jen 54 m. Baltské moře je zásobováno mnoha sladkovodními přítoky a výměna vody mezi Baltem a okolními moři je velmi omezená. Proto je i slanost Baltu velmi nízká. Počasí je zde velmi proměnlivé, často vanou silné větry a bouře.

Díky své geografické poloze byl Balt v minulosti hojně využíván pro námořní dopravu a událo se zde i mnoho válečných konfliktů. Odhaduje se, že na dně Baltu leží asi 60 000 vraků. Mnohé z nich jsou díky unikátním podmínkám Baltského moře výjimečně zachovalé.Vzdálenost z Čech na polský Hel – hlavní základny polských vrakových potápěčů je asi 900 km.Viditelnost v polském Baltu je v průběhu roku proměnlivá, v letních měsících v malých hloubkách může být pouhé 2 m, ale na jaře a na podzim dále od břehu může viditelnost dosahovat i 25 metrů.




Seznam vraků ležících poblíž Helu

Název vraku Zeměpisná šířka Zeměpisná délka Hloubka na dně Popis vraku
„2 vraky v jednom“ 54° 38′ 06″ N 18° 48′ 54″ E 2 m dva vraky na mělčině z období II. světové války
Abille 54° 35′ 38.70″ N 18° 47′ 27.70″ E 42 m remorkér pravděpodobně z období I. světové války
Agnes 55° 14′ 00″ N 18° 12′ 00″ E 65 m parník, obvykle nazývaný „Angol“
Arngast 54° 52′ 40″ N 17° 58′ 18″ E 22 m parní remorkér
Bengt Sture 55° 02′ 30″ N 17° 39′ 32″ E 39 m parník potopený za II. světové války
Boelcke 54° 35′ 23″ N 18° 50′ 51″ E 59 m plovoucí dílna a zákaldna pro hydroplány luftwafe – potopený za II. Světové války
Bremenhaven 55° 03′ 00″ N 18° 24′ 00″ E obchodní loď potopená za II. světové války
Bremen Western 55° 11′ 12″ N 17° 29′ 48″ E 59 m vrak obchodní lodi
Burgmeister Petersen 54° 47′ 29″ N 18° 38′ 32″ E 31 m tanker sloužící jako základna pro německé ponorky – potopený v období I. světové války
Christa 54° 50′ 20″ N 18° 28′ 56″ E 17 m vrak dánské obchodní lodi
Delfin 54° 38′ 52″ N 18° 36′ 11″ E 21 m minolovka
Desantní – výsadková loď 54° 35′ 12″ N 18° 46′ 12″ E 49 m vrak pravděpodobně desantní lodi
dřevěná plachetnice 54° 33′ 42.90″ N 18° 52′ 59.10″ E 61 m vrak dřevěné plachetnice z konce 17. století
Engels 54° 47′ 0″ N 19° 12′ 57″ E 106 m vrak pasažérské lodi
Franken 54° 32′ 18″ N 18° 57′ 58″ E 72 m velký tanker potopený za II. světové války
General Carleton 54° 51′ 00″ N 18° 05′ 00″ E 7 m vrak plachetnice
Goya 55° 12′ 02″ N 18° 18′ 36″ E 75 m vrak nákladní lodi, jež evakuovala německé obyvatelstvo z oblasti Gdyně, jedna z největších námořních katastrof
Graf Zeppelin 55° 31′ 03″ N 18° 17′ 09″ E 87 m vrak německé letadlové lodi
Grozny 54° 40′ 32″ N 18° 40′ 53″ E 19 m člun určený k pronásledování ponorek
K 18 Bryza 54° 36′ 21.7″ N 18° 47′ 39.1″ E 22 m umělý vrak potopený v roce 2009
Kujawiak 54° 41′ 36″ N 18° 33′ 30″ E 5 m vrak ponorky typu M – maljutka
Lugier 54° 36′ 54″ N 18° 50′ 54″ E 54 m
Malý parník 55° 0′ 0″ N 17° 37′ 01″ E 37 m
Mannheim VII 54° 46′ 48″ N 17° 14′ 12″ E 15 m vrak kolesového parníku
Margareta 54° 48′ 00″ N 17° 39′ 00″ E 15 m
Mt. Vernon 54° 56′ 54″ N 18° 20′ 12″ E 28 m vrak nákladní lodi
Muhlhausen 54° 58′ 08″ N 18° 37′ 08″ E 65 m vrak německého rybářského kutru – tzv. bečkovec
Munin 54° 36′ 07″ N 18° 47′ 25″ E 42 m vrak německé minolovky z období II. světové války
Napoleon 54° 29′ 27″ N 18° 52′ 48″ E 54 m vrak plachetnice z období napoleonských válek
Nettelbeck 54° 38′ 06″ N 18° 48′ 54″ E 4 m minolovka
ORP Grom 68° 27′ 47″ N 17° 27′ 45″ E 15 m vrak minolovky potopený z cvičných důvodů
Poglebiarka 54° 45′ 34″ N 18° 42′ 49″ E 37 m loď bagr určená k prohlubování námořních cest
S – 50 54° 54′ 00″ N 17° 19′ 00″ E 31 m parní torpédový člun
Sccigac 54° 32′ 14″ N 18° 50′ 18″ E 30 m člun určený k pronásledování ponorek
Slazak 54° 39′ 00″ N 18° 38′ 00″ E 31 m vrak ponorky typu M – maljutka
Solen 54° 28′ 00″ N 18° 42′ 00″ E 16 m vrak švédské plachetnice ze XVII. století
Steuben 55° 13′ 26″ N 16° 40′ 48″ E 72 m vrak pasažérské lodi, jež evakuovala německé obyvatelstvo z oblasti Gdyně, jedna z největších námořních katastrof
Stuttgart 54° 33′ 00″ N 18° 36′ 00″ E 21 m nemocniční loď potopená za II. světové války
Svanhild 54° 50′ 36″ N 17° 40′ 30″ E 22 m vrak nákladní lodi
Terra 55° 08′ 09″ N 17° 46′ 41″ E 44 m vrak německého tankeru sloužícího k zásobování ponorek potopený za II. světové války
U-346 54° 37′ 29″ N 18° 50′ 26″ E 54 m vrak německé ponorky třídy VII C
U-Boat 54° 34′ 00″ N 18° 52′ 49″ E 67 m vrak německé ponorky třídy VII C
V 315 55° 01′ 35″ N 18° 21′ 43″ E 55 m vrak německé minolovky potopené za II. světové války
West Star 54° 47′ 14″ N 17° 40′ 43″ E 3 m vrak dánské nákladní lodi
Wicher 54° 36′ 43″ N 18° 46′ 51″ E 5-17 m torpédový člun
Wilhelm Gustloff 55° 07′ 29″ N 17° 42′ 13″ E 47 m vrak pasažérské lodi, jež evakuovala německé obyvatelstvo z oblasti Gdyně, jedna z největších námořních katastrof
WK 82 54° 43′ 0″ N 18° 48′ 22.8″ E 71 m


Seznam vraků ležících poblíž Helu, na nichž je povoleno potápění

Vraky ležící v hloubce do 50 m

Název vraku Zeměpisná šířka Zeměpisná délka Hloubka nad vrakem Hlobka na dně
„West Star” 54° 47’ 14,00″ N 017° 40’ 43,00″ E wid. maszty 2,5
Kuter rybacki 1 54° 40’ 55,80″ N 018° 38’ 19,80″ E 7,9 15
„Christa” 54° 50’ 48,20″ N 018° 28’ 56,40″ E 13,6 16,5
Kuter rybacki 2 54° 40’ 45,60″N 018° 40’ 12,00″ E 14,2 18
„Wicher” (pozost.) 54° 36’ 43,00″ N 018° 46’ 50,00″ E 4 6,0-21,0
„Groźny” 54° 40’ 33,20″ N 018° 40’ 53,80″ E 10,7 18,5
„Delfin” 54° 38’ 52,20″ N 018° 36’ 11,20″ E 12,5 21
Kuter rybacki 3 54° 46’ 10,20″ N 018° 38’ 29,20″ E 21 23
Tankowiec 54° 47’ 29,00″ N 018° 38’ 32,00″ E 24 26
„Mont Vernon” 54° 56’ 54,00″ N 018° 20’ 12,00″ E 20 26,5
Kuter rybacki ZAG-5 54° 23’ 34,00″ N 019° 02’ 45,00″ E 25 28
Kanonierka 54° 35’ 28,70″ N 018° 48’ 08,30″ E 27 31
Pogłębiarka 54° 45’ 34,40″ N 018° 42’ 49,00″ E 30,5 37
Trałowiec 54° 36’ 07,20″ N 018° 47’ 25,10″ E 32,5 42
„Abille” 54° 35’ 38,70″ N 018° 47’ 27,70″ E 32,5 47
2 w 1 (U – J) 54° 38’ 06,00″ N 018° 48’ 54,00″ E 2,1 2,6-3,4
Żaglowiec 55° 05 23,40″ N 017° 47’ 03,00″ E 32 38
„Terra” 55° 08’ 09,60″ N 017° 46’ 41,40″ E 34,8 42
„Szynowiec” 54° 27’ 53,50″ N 018° 54’ 03,80″ E 48 50
„Arngast” 54° 52’ 40,90″ N 017° 58’ 18,60″ E 20,5 22
„Svanhild” 54° 50’ 36,60″ N 017° 40’ 30,10″ E 13 24
BN kuter – Jastarnia 54° 38’ 48,00″ N 018° 39’ 55,00″ E 32 35,5


Vraky ležící v hlobce nad 50 m

Název vraku Zeměpisná šířka Zeměpisná délka Hloubka nad vrakem Hlobka na dně
BN H1el 54° 35′ 34,00″ N 018° 49′ 52,00″ E 46 50,5
BN kuter 54° 36′ 56,00″ N 018° 50′ 46,50″ E 48 56,6
Parowiec 54° 35′ 23,30″ N 018° 50′ 51,50″ E 48,5 59
„Franken” 54° 32′ 19,60″ N 018° 57′ 58,90″ E 48 67
OP 54° 34′ 00,00″ N 018° 52′ 49,60″ E 60,5 67
„Drewniak” 54° 33′ 42,90″ N 018° 52′ 59,10″ E 61 65,5
„Trałowiec WŁ” 55° 01′ 35,90″ N 018° 21′ 43,80″ E 47,5 55
„Napoleon” 54° 29′ 27,80″ N 018° 52′ 48,40″ E 46 54
Lugier 54° 36′ 54,00″ N 018° 50′ 54,00″ E 54 68
Wrak NN 54° 43′ 00,00″ N 018° 48′ 22,80″ E 71,5 79